Tatra 87 sloužila vysokým státním úřadům, dělala radost slavným lidem a procestovala svět. V první řadě však byla designovým a technickým skvostem. Hold jí vzdává třináctá stříbrná mince České mincovny z cyklu Na kolech.
Když kopřivnická automobilka Tatra v roce 1934 představila proudnicovou Tatru 77, odborná i laická veřejnost oněměla. První sériově vyráběný aerodynamický automobil na světě působil jako zjevení z budoucnosti, ale přesto měl několik nedostatků v oblastech konstrukce a výkonu. S těmi si však hravě poradil jeho nástupce – model Tatra 87, který se začal vyrábět v roce 1936. Zásadní konstrukční inovaci představovala celokovová, částečně samonosná karoserie. Nádherně tvarovaný kapkovitý sedan s prvky Art Deco měl splývavou záď. Od motoristické veřejnosti dostala Tatra 87 přezdívku Osmička podle značky V8 umístěné v logu výrobce nad prostředním světlometem, která symbolizovala vidlicový osmiválec uložený za zadní nápravou. S maximální rychlostí 160 km/h šlo o nejrychlejší československý sériový automobil. V tomto ohledu Tatra porážela většinu světových konkurentů stejné velikosti – navzdory jejich dvojnásobně objemným motorům –, ale ve vysokých rychlostech měla tendenci vybočovat ze zvoleného směru, což pomáhala kompenzovat mohutná stabilizační ploutev na zadní kapotě. Šlo o vůz vyšší třídy, který nabízel patřičný komfort a luxus. Osmička se vyráběla i během druhé světové války, kdy si ji oblíbili zejména nacističtí důstojníci pro jízdu na německých dálnicích, a v následujícím období si ji užívali především vysoce postavení komunističtí funkcionáři. Skutečnou legendou se stala v letech 1947–1950, kdy s ní Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund podnikli cestu do Afriky a Jižní Ameriky. S nástrahami divoké přírody si tehdy poradila na výbornou. Především vzduchem chlazený motor poskytoval neocenitelnou výhodu v odlehlých oblastech skoupých na vodu. Dnes patří luxusní vůz, který reprezentuje předválečný a krátce i poválečný vrchol nabídky aerodynamických modelů, k nejvyhledávanějším a nejcennějším sběratelským automobilům na světě.
Reverzní straně mince, která je dílem medailéra Luboše Charváta, vévodí vyobrazení Tatry 87 ze tříčtvrtečního pohledu. Doplňkovým motivem reliéfu je detail stylového volantu. Protože mince České mincovny vycházejí v licenci zahraničního vydavatele, kterým je ostrov Niue, nese averz ještě jeho nezbytné náležitosti – portrét a jméno královny Alžběty II., nominální hodnotu 1 DOLLAR (NZD) a rok emise 2022. V návaznosti na název sběratelského cyklu je obvod averzu tvořen výsečemi kol různých dopravních prostředků.
Nedílnou součástí mince je výpravné balení v podobě leporela, které obsahuje doprovodný text a dobové fotografie.
Autor: MgA. Martin Dašek / Luboš Charvát
Razila: Česká mincovna a.s., emitent: Niue
Průměr: 37 mm, hmotnost: 31.1 g (1 Oz), nominál: 1 NZD
Ryzost: 999/1000 Ag
Hrana proof: hladká