Půluncová zlatá medaile České mincovny, která je součástí volného cyklu nejkrásnějších nerealizovaných návrhů přihlášených do soutěží České národní banky, vzdává hold parní lokomotivě Škoda řady 498, která je známá pod přezdívkou Albatros.
Poslední kus skladem. V nabídce číslo 82/99.
Po skončení druhé světové války byly Československé dráhy v těžké situaci. Ztratily velké množství lokomotiv a potřebovaly co nejdříve zajistit spolehlivý provoz. Zároveň se musely vypořádat s rostoucí hmotností a počtem rychlíků i s trendem zkracování jízdních dob. Hned v roce 1945 objednalo ministerstvo železnic u Škodových závodů v Plzni čtyřicet rychlíkových lokomotiv řady 486. Před válkou byly tyto lokomotivy nejvýkonnější československou konstrukcí, ale po válce jim začal docházet dech. Proto se do objednávky promítly nové konstrukční poznatky a technologie, které měly přispět k vyššímu výkonu i hospodárnějšímu provozu. Úprav se dočkal také design. Kotel byl posazen výše, což změnilo celkovou architekturu stroje, a lokomotiva dostala vlastenecký nátěr v barvách trikolóry. Upravená řada, která dostala označení 498 a přezdívku Albatros, byla vyrobena roku 1946. O tom, že její výkon byl více než dostatečný, svědčí skutečnost, že stanovila československý rychlostní rekord parní lokomotivy – 162 km/h. Provoz Albatrosů byl ukončen po třiceti letech, roku 1976, v důsledku nezastavitelné motorizace a elektrizace Československých drah. „Během svého provozu odvedly Albatrosy kus poctivé práce. Mnohé stroje najely přes dva miliony kilometrů a patří k těm nejkrásnějším parním lokomotivám nejen u nás, ale i ve světě. Jsou vrcholem designu a zůstanou chloubou našeho vyspělého strojírenství,“ říká Ing. Jindřich Rachota, expert na historická kolejová vozidla.
Reverzní straně medaile, jejíž autorkou je Bc. Zuzana Hubená, vévodí Albatros s tendrem, který jede po kolejích. Z oblaku kouře, který stoupá z komína, se vynořují elektrické dráty, které přispěly k nevyhnutelnému zániku parní trakce. Opis uvádí výrobce a označení typu ŠKODA 498. Reverzní stranu pak vyplňuje detail kola lokomotivy obklopený textem ČESKÁ REPUBLIKA.
Medaile vychází v nákladu čítajícím pouhých 99 kusů. Každý kus je ručně číslovaný na hraně.
Bc. Zuzana Hubená
Česká mincovna a.s.