Druhý ročník sběratelského cyklu „Na kolech“ uzavírá stříbrná mince České mincovny věnovaná parní lokomotivě 365.0.
U emitenta VYPRODÁNO.
Krátce po vzniku samostatných Československých státních drah v roce 1918 začalo jejich vedení řešit akutní nedostatek rychlíkových lokomotiv. Nově vzniklá republika totiž po rozpadu monarchie zdědila druhou nejrozsáhlejší evropskou síť místních drah hned po Bavorsku. Vozidlový park, který ČSD zůstal po rakouských a maďarských železničních společnostech, byl navíc zastaralý a bylo nutné ho sjednotit. Odpovědí na problémy ČSD se měly stát lokomotivy řady 365.0, které byly první československou konstrukcí po první světové válce. Na objednávku z Ministerstva železnic tehdy zareagovala První českomoravská továrna na stroje v Praze-Libni (později součást strojírny ČKD), která pod vedením známého konstruktéra Ing. Vojtěcha Kryšpína dodala mezi lety 1921 a 1923 celkem čtyřicet kusů lokomotiv. Původně se počítalo s nasazením řady 365.0 na těžké rychlíky namísto starší rakouské řady 375.0, jejíž provoz byl finančně náročný. Výkon nových lokomotiv však nebyl dostatečný – především na tratích s náročnějšími sklonovými poměry nezvládaly držet požadovanou rychlost, a tak postupně přecházely na dopravu dálkových osobních vlaků. Například na trase Praha – Brno – Bratislava denně najezdily i více než 450 km. Koncem 20. let 20. století byly lokomotivy řady 365.0 vytlačovány z prestižních výkonů modernějšími „Mikády“ řady 387.0. Mezi personálem přesto zůstaly i nadále oblíbené pro svou nenáročnost. V osobní dopravě se používaly až do konce 60. let, kdy jejich půlstoletí trvající provoz ukončila intenzivní motorizace ČSD. I když lokomotivy první československé konstrukce nesplnily všechna očekávání, zapsaly se do dějin. Je s podivem, že se žádná z nich nedochovala v důstojném stavu, ale díky úsilí Centra historických vozidel Českých drah v Lužné u Rakovníka bude lokomotiva 365.024 co nevidět opět zprovozněna…
Reverzní straně mince, která je dílem medailéra Luboše Charváta, vévodí vyobrazení „pětšedesátky“ na kolejích. V návaznosti na název cyklu je dalším motivem reverzu detail jednoho z kol lokomotivy. V podobném duchu se nese i averzní strana mince, jejíž obvod je tvořen výsečemi kol různých dopravních prostředků. Protože mince České mincovny vycházejí v licenci zahraničního vydavatele, kterým je ostrov Niue, nese averz ještě jeho nezbytné náležitosti – portrét a jméno královny Alžběty II., nominální hodnotu 1 DOLLAR (NZD) a rok emise 2020.
Nedílnou součástí mince je výpravné balení v podobě leporela, které obsahuje doprovodný text a dobové fotografie.
Autor: Luboš Charvát
Razila: Česká mincovna a.s., emitent: Niue
Průměr: 37 mm, hmotnost: 31.1 g (1 Oz)
Ryzost: 999/1000 Ag
Hrana proof: hladká